-
Život
se zvířaty
-
Společenství
božích tvorů
-
Charles Birch,
Lukas
Vischer
-
Harold Takooshian, sociolog na Fordhamské univerzitě, vedl zajímavý
výzkum, jehož výsledky byly nedávno zveřejněny. Jeho výzkum ukázal, že v
diskusi o experimentech se zvířaty skupiny, které dávaly nejnižší skóre
zvířatům a na nejvyšší příčku souhlasu umístili vivisekci, byli farmáři,
lovci a duchovenstvo!
Svědectví Bible vidí
lidi a zvířata v těsném společenství. Jsou si navzájem blízcí. A ačkoliv
je zvláštní role lidí zdůrazňována, Písmo jako celek považuje za samozřejmé,
že zvířata jsou součástí lidského prostředí. Jsou to boží tvorové a
jako všechno, co Bůh stvořil, mají i ona Boha chválit. Pro degradaci zvířat
na úroveň předmětů nenajdeme v Bibli žádné odůvodnění. Ačkoli její
kulturní kořeny tkví již ve starověku, jde svou podstatou o produkt moderního
myšlení, jež lidstvo klade do centra vesmíru a okolní svět vidí jako podřízený
lidskému.
Bible
dosvědčuje, že lidé a zvířata tvoří jedno společenství. Podle příběhu
o stvoření v 1. kapitole knihy Genesis stvořil Bůh lidi a zvířata v
tentýž den. Lidi a zvířata spojuje zvláštní pouto, protože Bůh je
označil jako pomocníky lidstva. Každé zvíře dostalo od člověka své jméno.
Žalmista, který velebí boží věrnou a
vytrvalou lásku, říká: „Zachraňuješ lidi stejně jako zvířata, ó
Pane" (Ž 36, 6). V Bibli se říká,
že celé stvoření je zde proto, aby chválilo Boha. Všechno, od přírodních
živlů přes rostliny, zvířata, a ptáky až k lidem, je vyzýváno ke společné
chvále (Ž 148, 7-10).
V
Bibli můžeme najít jistý odpor
k násilnému zacházení se zvířaty. Podle příběhu o stvoření nebylo zabíjení
zvířat součástí původního božího řádu. Rozlišují mezi dvěma stádii.
Původně totiž měli být lidé vegetariány. Zvířata
se
živí
travou
a
lidé
oříšky
a
ovocem.
„Hle, dal jsem vám na celé zemi
každou bylinu nesoucí semena i každý strom, na němž rostou plody se
semeny.
To
budete
mít za pokrm" (Gn
29).
Až
poté, co se lidí zmocnilo zlo, stali se z nich nepřátelé ostatních zvířat
a začali v nich vidět potravu. Povoleni jíst maso přišlo později a uvádí
se jako ústupek z Boží strany: „Každý pohybující se živočich vám
bude za pokrm: jako zelenou bylinu vám dávám i toto všechno" (Gn 9,
3). Ukazuje
se,
že
absolutní respekt vůči božím tvorům není možný. V průběhu historického
vývoje se z lidí stali masožravci.
Nicméně
Bible uchovává původní řád věcí v paměti. Slavná pasáž z Izajáše
se upíná ke dni, kdy bude znovu obnoven ráj, všichni opět přestanou jíst
maso a mezi různými druhy zavládne přátelský vztah: Vlk bude pobývat s
beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek
budou spolu a malý hoch je bude vodit. Tato pasáž byla interpretována různě,
ale v každém případě naznačuje, že pro dávné pisatele Bible představovaly
dravý způsob života a jedení masa teologický problém.
Sv.
Jeroným
napsal že „před potopou... se maso nepožívalo. Až poté nám to
dovolil Mojžíš pro tvrdost srdcí našich. Když ale na konci věků přišel
Ježíš a navrátil omegu k alfě, spojit konec se začátkem, a my už maso
nejíme".
- Po dobu tisíce let,
nebo ještě déle, čerpala většina křestanských představ o zvířatech
z mimovědeckých zdrojů, především z filozofických názorů Aristotela a
sv. Tomáše Akvinského. Podle Aristotela pouze lidé vládnou rozumem -jsou
anima
rationalis,
ale jak lidé, tak zvířata mají schopnost cítit - anima
sensitiva. Na
tyto myšlenky navázal ve scholastické tradici sv. Tomáš Akvinský. Předtím
vnesl sv. Augustin do křesťanského myšlení stoické pojetí, že lidé nemají
vůči zvířatům odpovědnost. Aristoteles a Tomáš se domnívali, že zvířata
nemají mysl ani rozum a vůbec žádný duševní život. Stvoření bez
rozumu, mínil Tomáš, nemohou být bližními lidí, lidé jim tudíž nemusejí
přiznávat žádná práva a nenesou za ně žádnou odpovědnost.
-
Tyto
názory hluboce a na dlouhou dobu ovlivnily křesťanský postoj, který zvířata
odsouval až někam na okraj lidských zájmů. Skutečně ještě v polovině
devatenáctého století papež Pius IX. dokonce zakázal otevřít v Římě úřad
na ochranu zvířat s tím, že lidé mají povinnost pomáhat lidem, nikoli zvířatům.
V
protikladu k oficiální teologii církve mnoho středověkých lidových legend
spojovalo svatost s laskavostí vůči zvířatům. V tomto ohledu byl nejslavnější
sv. František z Assisi, který pohlížel na všechny tvory jako na přátele,
které je třeba milovat a chránit kvůli nim samým. Ptáky nazýval svými
bratry
a
údajně krmil
i vlky.
„A
on byl
se
zvířaty."
Myšlenka, že Ježíšův pokoj vyzařuje také do světa zvířat, je v křestanské
tradici po staletí pevně zakotvena. Pokojné soužití se zvířaty, zvláště
s divokými, bylo známkou Boží přítomnosti v tomto světě.
Na
Východě i na Západě o tom přinášejí výmluvné svědectví legendy o
svatých. Někteří svatí jsou spojováni s určitými zvířaty.
Svatý Jeroným
je vždy zobrazen se Ivem, který u světcových nohou dohlíží na modlitby a
bádání. Keltské tradice na britských ostrovech, ale také tradice georgiánská,
jsou plné příkladů svatých, kteří měli zvláštní vztah ke zvířatům.
Mnozí z nich byli poustevníci, kteří žili sami v
lesích a přitahovali zvířata z okolí. Irský světec ze 6. století,
Kierán
ze Saighiru,
shromáždil kolem sebe faktický zvířecí „klášter" - žil s
divokým kancem, liškou, jezevcem, vlkem jelenem. Tradice říká, že
svatý
Guthlac z Croylandu
měl „milost velké lásky, která se rozlévala do okolí,
takže ptáci z pusté divočiny a ryby rozptýlené ve vodě a v močálech spíchali
ke svému pastýři na zavolání; protože z jeho rukou jídávali všechno jídlo,
které potřebovali". Říká se, že ve 12. století žil
svatý Godric
v
odloučení v lese blízko Durhamu, kde se přátelil se vší divou zvěří
Je
zvláštní, že tento pohled s příchodem
renesance a počátkem novověku téměř zcela vymizel. Od 16. století už
neslýcháme o svatých, v jejichž spiritualitě by společenství se zvířaty
hrálo zvláštní úlohu. Vzácnou výjimkou je
Rosa z
Limy, peruánská mystička
a světice (1586-1617), která se připojovala k písním ptáků a bzučení
hmyzu a zpívala s nimi dueta. Od renesance byla zvířata ze společenství
svatých jakoby vypuzena.
I
svatí
se
v tomto
ohledu stali lidmi „moderního věku".
Tato
velká změna, k níž došlo v pozdním středověku, byla důsledkem rostoucí
tendence zaměřit všechnu pozornost na lidi. Postupně
se začal klást důraz na jedinečnost lidí.
Zvířecí bližní se začali z obzoru křesťanského pohledu na svět
vytrácet. Tento nový důraz převážil natolik, že hledisko minulých
století už přestávalo platit či být vůbec myslitelné a nakonec bylo zavrženo
jako produkt naivního a nadále neudržitelného vidění světa. Lidé překročili
hranice, které jim byly dány, učinili z lidstva střed svého vesmíru do
takové míry, že ztratili z očí společenství stvoření, jak ho zamýšlel
Bůh. Věří, že jediným účelem živých tvorů, i zvířat a rostlin, je
sloužit lidstvu jako ústřednímu bodu stvoření. Užití násilí se chápe
jako samozřejmost.
V době osvícenství hlásali
Voltaire a Rousseau
soucit vůči zvířatům. Na
druhé straně
Immanuel Kant
tvrdil ve s přednáškách z roku 1780, že zvířata
nemají vědomí a existují jen jako prostředek k cílům člověka. Ve stejném
roce napsal
Jeremy Bentham
slova, označovaná za definitivní odpověd Kantovi:
„Otázkou není, zda mají rozum, ani jestli mohou mluvit, zda mohou trpět."
Bentham předjímal dobu, kdy všechna zvířata získají práva, která jim
mohla odepřít jedině „ruka tyranie", a příkrov humanity pokryje vše,
co dýchá.
Arthur Broome, který v roce 1824 založil
první organizaci pro
blaho zvířat
na
stavěl Společnost proti krutosti vůči zvířatům, tvrdil,
že křesťanský soucit je třeba vztáhnout i na zvířata. Tato společnost se
od počátku hlásila k tomu, že staví na křesťanských základech. Dějiny
Iidského chování vůči zvířatům jsou ovšem velmi deprimující, uvážíme-li,
že lidem na Západě trvalo téměř 2000 let, než přišli na to, že krutost
ke zvířatům je špatná.
-
Scholastici
zastávali názor, že pouze lidé mají duši, čímž mysleli ten aspekt člověka,
který přežívá zánik smrtelného těla. Ale není důvod popírat, že život
ostatních bytostí přispívá k životu Boha a před Bohem věčnou
hodnotu. Tak
by
se také
mohli podílet na nesmrtelnosti. Když Ježíš řekl, že ani vrabec nespadne na
zem, aniž by o tom Bůh věděl, pravděpodobně tím naznačoval, že vrabec má
u Boha hodnotu. A jestliže má u Boha notu, pak přispívá k Boží mu životu.
-
-
Křesťané
mají tendenci pokládat respekt vůči životu za výlučné lidské právo a
ostře zde rozlišují mezi lidmi a zvířaty. Ale je toto právo výlučně
lidským vlastnictvím? Na zvířata pohlížíme téměř výhradně jako na
tvory, kteří mají pro nás instrumentální hodnotu. Jsou pro nás cenní
jako zdroj jídla a kožešin, jako pracovní síla a společníci. Ale je to
jejích jediná hodnota? Promyšlená odpověď musí nyní znít tak, že zvířata
mají svou vlastní vnitřní hodnotu, stejně jako lidé. Mají hodnotu sama o
sobě, vůči sobě a vůči Bohu. Mají vrozené nutkání žít které vyjadřuje,
jakou hodnotu má pro ně jejich vlastní život. Navíc zvěst o stvoření v
knize Genesis je docela jasná - před lidmi tu byla zvířata a Bůh prohlásil,
že je to dobré. Měla pro Boha hodnotu zcela nezávislou na jakékoliv hodnotě,
kterou by později mohla mít pro lidi.
-
-
Křesťané
zdůrazňují, že
imago
Dei
z
knihy Genesis se vztahuje výlučně na lidi. Je pravda, že biblické svědectví
vyzdvihuje lidi jako bytosti, o něž jde Bohu především. Ale důraz, který
na to křesťané kladou, odráží neobhajitelnou aroganci, jejímž zdrojem je nevyvážené čtení biblického příběhu. Příběh o stvoření v knize
Genesis se soustředí na to, že celé stvoření je dobré Bůh prohlásil, že
celé stvoření je „velmi dobré". To jistě nemůže znamenat nic jiného,
než že ostatní bytosti mají svoji vlast vnitřní hodnotu pro sebe a vůči
Bohu.
-
- V
klasické verzi teismu, kterou hájil Aristoteles a po něm mnozí další, Bůh
nic neprožívá, ani netrpí
. Po
celou evoluci kosmu, od Velkého třesku až po naše časy, Bůh nic neprožíval,
nikdy netrpěl a nikdy se neměnil.¨Ale
v
teologii stvoření
Bůh ví o smrti vrabce a naříká a truchlí nad utrpením
a nespravedlností ve světě. Bůh si je utrpení zvířat
v rámci jejich vlastního druhu vědom. Jejich smrt nel bezvýznamná a
zapomenutá.
-
- Elie
Wíesel vypráví příběh o popravě dvou židovských mužů a malého
chlapce, které v Osvětimi před zraky celého tábora oběsili dozorci SS:
- Kde
je Bůh? Kde je?" zeptal
se
kdosi
za mnou... Ale třetí provaz se dosud hýbal; chlapec byl tak lehký, že stále
ještě žil. Více než půl hodiny tam visel v boji mezi životem a smrtí, umíral
pomalu v agónii před našima očima.
A
my jsme
mu museli zpříma hledět
do
tváře...
- Slyšel jsem, jak
se
ten muž
ptá: „Kde je teď Bůh?" A pak jsem zaslechl hlas: „Tady je - visí na
této šibenici."
- Bůh,
který je přítomný v utrpení a agónii dítěte na šibenici, je přítomný
v utrpení všech Božích tvorů, a to i zvířat.
-
-
Spása je podle biblického a raně křesťanského chápání ve své podstatě
kosmická záležitost: je třeba spasit svět.
Basil Veliký měl zjevně na mysli právě toto, když v tomto kontextu zahrnul do
jedné ze svých modliteb zvířata: „A za ně také, ó Pane, za
ponížené
tvory, kteří s námi snášejí žár a tíhu dne, tě prosíme, abys rozšířil
nesmírnou laskavost svého srdce, neboť jsi slíbil spasit jak lidi, tak zvířata,
a tvá milující laskavost je velká."
-
-
Svatý
Izák Syrský
také rozšířil význam soucitu podobným způsobem:
-
„Co
je šlechetné srdce? Je to srdce, jež hoří láskou k celému stvoření,
k lidem, ptákům, zvířatům, démonům, ke všem tvorům. Ti, kdož mají
takové srdce, nemohou vidět nebo si vzpomenout na jakéhokoliv tvora, aniž
by jejich oči byly plné slz z nezměrného soucitu, který zachvátí jejich
srdce; srdce, které změklo a nemůže už dále snášet vědomí, že někdo
trpí, ani přímý pohled na jakékoliv utrpení, i na tu nejmenší bolest,
která se tvorům děje...Proto se takoví lidé nikdy nepřestanou modlit také
za zvířata...za nepřátele pravdy a za ty, kdo páchají zlo, aby i oni
mohli být ochráněni a očištěni. Budou se modlit také za hady, pohnuti nekonečnou
lítostí, která kraluje v srdcích těch, kteří jsou sjednoceni s
Bohem."
Z
křesťanského hlediska existuje Boží pohled na celý život. Jeho součástí
je Boží pohled na lidstvo i na zvířata, který; zahrnuje i život posledního vrabce. Z toho plyne, že každý tvor přispívá
svým specifickým způsobem k božskému životu. Bůh zažívá chuťové potěšení
lidí, kteří pojídají telecí; Bůh také zažívá celoživotní strádání
telat, určených k produkci masa. Prvně jmenovaná zkušenost nestačí vyvážit.
tu druhou. Miliony, dokonce miliardy tvorů budou nadále zbytečně trpět,
dokud neporozumíme tomu, že utrpení je zlé samo o sobě a působí utrpení
také Bohu.
O
zvířatech a milosrdenství vůči nim nacházíme více v novozákonním
apokryfu. Na jednom místě tam čteme: „Ubližujete zvířatům, a proto běda
vám ne jednou, ale třikrát , protože nedbáte jejich nářku ke Stvořiteli
v nebesích a jejich volání po milosrdenství! Běda těm, kdo jsou příčinou
jejich nářků a bolestného sténání! Přestaňte bít svá zvířata,
abyste vy sami byli hodni milosrdenství."
Do
jaké míry máme právo si myslet, že Boží čin spaseni se vztahuje i na zvířata
? Když Pavel mluví v Římanům 8 stvoření, které „toužebně vyhlíží
a čeká, kdy se zjeví sláva Božích synů", nepochybuje o tom, že
vykoupení Božích dětí je velmi těsně spjato s vykoupením stvoření jako
celku.
-
Už
v prvních letech křesťanství, Kristus spojován se Stvořitelem celého světa.
„On je obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření, neboť v něm
bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi" (Ko 1, 15). To, že se stal člověkem,
neznamená, že Boží vykupující jednání je zaměřeno pouze na lidstvo a
zbytek stvoření je z něj vyloučen. Tím, že se stal člověkem, Bůh objímá
celý svět. Vstupuje do podmínek stvořeného života. Podrobuje se pomíjivosti.
Má podíl na životě stvoření, jenž se vyznačuje nadřazeností a násilím
a jehož další životaschopnost závisí na neustálém zabíjení obětí. Tím,
že vstoupil do světa stvořeného Bohem a zkaženého lidmi, stal se Kristus sám
obětí. To je skutečnost, která všechny věci obnovuje. List Koloským říká:
„Plnost sama se rozhodla v něm přebývat, aby skrze něho a v něm bylo smířeno
všechno, co jest,
jak na zemi, tak v nebesích -protože smíření přinesla jeho oběť na kříži" (Ko 1, 19-20).
-
-
Židovsko-křesťanská
Písma byla používána k ospravedlňování tři základních postojů vůči
zvířatům, které se dají shrnout třemi slovy:
vykořistování, správcovství
a soucit.
V případě vykořisťování je zvířatům přisuzována pouze
instrumentální hodnota.
Správcovství sice přidává prvek odpovědnosti, ale stále nepřisuzuje zvířatům
nic víc než instrumentální hodnotu. Pouze třetí postoj přisuzuje
jednotlivým tvorům vnitřní hodnotu; v posledních stoletích byl však
tento postoj v západním křesťanství nejméně dominantní.
-
-
Jedním
z důvodů je to, že křesťané mají sklon interpretovat Písmo
antropocentricky a popírat hodnotu a práva jiných než lidských tvorů.
Bezpochyby můžeme část z toho přičíst faktu, že nauka o
imago Dei byla chápána tak, že jenom lidé
jsou stvořeni k obrazu Božímu. Správný kontext tohoto učení v teologii
stvoření se v průběhu dějin křesťanského myšlení víceméně vytratil.
Druhým důvodem neochoty křesťanských církví přijmout odpovědnost za celé
stvoření je jejich primární zájem o chudé a utlačované. Proč by však měl
zájem o utlačovaná a trpící zvířata odvést pozornost od přemýšlení
nad základními lidskými potřebami chudých a utlačovaných lidí? Kdyby
starost o lidstvo šlo ruku v ruce se starostí o stvoření, pak by se lidská
perspektiva mohla přiblížit Božímu pohledu na stvoření. Měli bychom
si připomenout, že humanističtí reformátoři, kteří mluvili nejdůrazněji
za zvířata- mezi jinými Voltaire, Wilberforce, Shaftesbury, Bentham, Mill
a George Bernard Shaw - byli zároveň předními obhájci lidských práv.
-
-
Zvířata
sténají
a
my je
neslyšíme. Kéž slyšíme, jak k nám volají po milosrdenství a
spravedlnosti.
Křesťané
jsou povoláni k tomu, aby byli bližními potřebným; aby nepřecházeli na
druhou stranu silnice, ale spěchali k oběti nehody. Význam tohoto
podobenství můžeme rozšířit na zvířata v nouzi. Můžeme usilovat o to,
abychom se stali bližními zvířatům podobně, jako jsme bližními potřebným
lidem. Ovšem pokud známo žádný městský útulek pro zvířata neprovozuje církev. Proč
vlastně ne?
Zvířata
za sebe nemohou mluvit a obhajovat svá práva. V tomto ohledu je jejich
postavení podobné postavení dětí a těch lidí, kteří pro nemohoucnost
nejsou schopni svá práva bránit.
-
-
Andrew
Linzey, anglický
teolog hájící práva zvířat, pro to v kontextu zvířecích
práv razí termín „teorie šlechetnosti". Říká, že jsme povoláni k
tomu, abychom zvířatům prokazovali úctu, péči, lásku, šlechetnost a
soucit. Vyžaduje to z naší
strany větší altruismus než jakékoliv jiné hnutí za rovnoprávnost,
protože zvířata nejsou schopna pro sebe svobodu požadovat nebo protestovat
proti vykořistování hlasováním, demonstracemi nebo bombami.
-
- Ekumenické
prohlášení vydané skupinou křesťanských kněží a laiků z Evropy, připouští
vinu a pocity studu za naše pochybení v péči o zvířata, se kterými sdílíme
tento svět. Jeho poslední věta zní: „Jako církev jsme byli hluší ke
sténání a dřině našich týraných a vykořisťovaných spolubytostí."
-
-
Sjednocená
církev Kristova v USA vydala „Prohlášení křesťanské odpovědnosti vůči
zvířatům", které pojednává o historickém selhání křesťanství,
jež nedokázalo vzít v úvahu vztah lidí ke zvířatům a odpovědnost za ně.
Na dvaceti stranách rozvíjí jak teologii zájmu o zvířata, tak její
praktické důsledky. Křesťanská poradní rada pro blaho zvířat v Londýně
pořádá konference a rozpravy o křesťanské odpovědnosti vůči zvířatům.
Mezinárodní fond pro blaho zvířat (IFAW) zřídil na Mansfield College v
Oxfordu první akademické stipendium pro etické a teologické otázky blaha zvířat
na světě.
-
-
Dnes
je poměrně málo lidí ochotno stát se vyslanci nového vědomí vůči jiným
druhům, které s námi sdílejí zemi. To však vrhá vinu právě na ty, kdo
se k tomu zavázali a zvláště na církve, jejichž přesvědčení by je mělo
vést tímto směrem.
-
-
Velkým
úspěchem osvícenství bylo vybudování teorie lidských práv, která umožnila
obrovské pokroky v sociální spravedlnosti. Velkým úspěchem našich časů
by mohlo být rozšíření koncepce práv a spravedlnosti na všechny živé
tvory, a to nejen v teorii, nýbrž v praxi neantropocentrické etiky zaměřené
na život a založené na teologii stvoření.
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|