Helmut.
F. Kaplan
Není
již cesta zpátky Od roku 1963 jsem vegetariánem,
čemuž předcházela doba vývoje, tedy uvědomění si eticky neospravedlněného,
nekonečného utrpení zvířat a smutku z vlastní nemohoucnosti,
nějak tomu zabránit a pocitu, že jsem sám, kdo toto zlo vidí. Jistě, byly
již skupinky vegetariánů, ale to bylo intelektuální gheto a všechno to mělo
nádech neseriosní, sektářský. Zdálo se mi, že jsem volajícím na poušti
a přál jsem si situaci, duchovní klima, kde by aspoň lidé poznali problémy ve vztahu
k pojídání masa. To se splnilo vznikem celosvětového hnutí pro práva zvířat.
Dnes je možné trochu rozumnému, vzdělanému člověku vysvětlit,
že chov a zabíjení
miliard zvířat ročně pro výživu lidí není ani etické, ani ekologické.
Pochopitelně, že ne každý věnuje pozornost těmto etickým a ekologickým
problémům, ani nemá snahu nějak přispět k jejich řešení, ale přece
jen je možné o bezmasém způsobu života hovořit, aniž by vás rozumní
lidé měli za podivína a to je proti minulosti velký pokrok. Při dnešním
po kroku, poznatcích a vědomostech již není cesta zpátky. Fakta
a
argumenty jsou zřejmé. Idea hnutí
za práva zvířat má dnes stejnou morální a politickou hodnotu, jakou kdysi
měla snaha za zrušení otroctví. Filozofie
vegetariánství Filozofie
vegetariánství má různý význam a různí lidé ho budou různě chápat a to především
proto, že jen málo rozlišují mezi filozofii na jedné straně a
náboženstvím na straně druhé.
Fenomén nekonzumování masa, je již znám od antických dob v
různém
významu a intensitě.
Lidé, kteří jsou členy nějakého náboženství, stávají se vesměs jeho
zajatci a nedovedou
přijmout něco nového, co právě nehlásá církev, ke které se hlásí.
Kdo je přesvědčen o nesprávnosti konzumování masa, ten sotva bude moci nějak
změnit názor toho, kdo je skálopevně přesvědčen o tom, že maso mu
dává, podle starých a dlouhodobých
sugescí sílu, že je nutné k životu. Historická změna
Princip rovnosti
To
naopak princip rovnosti doporučuje je, aby se
braly v úvahu zájmy, které jsou
společné pro lidi i zvířata. Zvíře, stejně jako
člověk, potřebuje patřičnou
stravu, přístřeší a ochranu. Tak
například nošení kožichů a býčí
zápasy, pochovávají velké zájmy zvířat, tedy právo na život pro hmotné
zájmy lidí. Lidské potěšení, bylo vykoupeno utrpením a smrti zvířat.
Vegetariánství
Když
přijmeme, že trpící tvor musí být zabíjen, jen pro lidské chuťové návyky,
pak přijmeme i jiné, ještě bezohlednější vykořisťovaní zvířat. Význam
„práva silnějšího" pro vztah člověk - zvíře.
Vůči
vegetarismu slyšíme námitku: „Protože se v přírodě zvířata vzájemně
požírají, můžeme i my zvířata
pojídat. V celé přírodě vládne právo silnějšího." Je
zvláštní, že lidé, kteří se označují za „vrchol stvoření",
„podobný obrazu Božímu", přirovnávají člověka ke zvířeti, co se
týče potravy. Člověk může jíst
zvířata, protože v jádru je člověk také jen zvíře. Avšak
právě zde, ve vztahu člověka ke zvířeti a v pojídání masa; není
podobnost: Zvířata, (přesněji masožravá zvířata), musí maso jíst, ale
lidé nemusí maso jíst. Člověk
má možnost volby, zvířata možnost volby nemají. Zvířata nemohou být našimi
morálními vzory, protože zvířata nemají morální schopnost. Člověk se
odvolává na krutost přírody, aby zakryl svou vlastní krutost. Zvířata
nemohou nic, co
nesmí. Ale člověk může konat mnohé věci, které by konat neměl. Člověk
má schopnost rozlišování a svobodu jednání, což u zvířat není. Lidé
mohou jednat morálně, zvíře nikoliv. Mezi zvířaty jsou masožraví a
býložraví. Proč bychom si měli brát
za vzor právě masožravá zvířata? Nebo, lépe řečeno, proč by naším
vzorem nemohli být přímo kanibalové? Pokud člověk využívá práva silnějšího
a vnucuje slabšímu svou vůli, pak nejedná s morálním oprávněním,
ale jako barbar, na základě morálky, ke které
by se nikdo neměl hlásit.
Mají
zvířata duši?
Je možno se také tázat, zda zvířata mají psychické zážitky, tedy vědomí. Charles
Darwin píše, že není rozdílu mezi lidmi a výše vyvinutými savci ve
vztahu duševního života. Je faktem, že zvířata prožívají stejná citová
hnutí jako člověk a je
zbytečné uvádět podrobnosti.
Bolest
Faktem
je, že zvířata prožívají bolest stejně, jak lidé, protože mají stejně
vyvinuté nervové soustavy. Zvířata však snášejí bolest tupě, slepě,
protože neví proč trpí a nemají žádnou útěchu.
Utrpení
Zvířata
prožívají nejen fyzickou bolest, ale i psychická utrpení: bolest
při rozluce, touhu po domově, smutek, pochybnost, beznaději, obavy a hněv.
To není názor sentimentálních přátel zvířat, ale nepopíratelná
skutečnost.
Následky
pojídání masa pro
lidi
Pojídání
masa znamená, proti vegetariánskému způsobu
života, mrhání úrodnou plochou naši planety z následujícího důvodu:
Zvířata, jejíchž maso lidé jedí, vyžadují téměř 90 % krmiva, které
jim dáváme k udržení jejich vlastního metabolismu. Jinými slovy:
Kdybychom my sami
jedli rostliny, kterými krmíme zvířata, abychom pak jedli jejich maso, mohlo
by se živit desetkrát tolik lidí.
Ničení životního prostředí K
výrobě velkého objemu masa, které
se dnes konzumuje, je zapotřebí mnoho zvířat.
A mnoho zvířat produkuje mnoho výkalů:
A
tento objem výkalů
má katastrofální ekologické následky. Když
je v přemíře vyvážen
na pole, ničí půdu,
různé druhy rostlin i zvířat a
otravuje pitnou vodu nitrátem, těžkými
kovy, minerály a plyny čpavku ničí lesy. Nemoc
Souhrn Absurdita pojídání masa způsobuje zvířatům mnoho utrpení, ale mnoha způsoby škodí i lidem. Mnozí lidé namítají, že maso je chutné. K tomu, aby lidé uspokojili své choutky, je nutné působit zvířatům dlouhodobé trápení. Utrpení zvířat musí být ze světa odstraněno, protože nikdo není morálně oprávněn k tomu, aby je zvířatům působil.
Pohádka
o humánním zabíjení
Je
možno zabíjet zvířata bez bolesti? Zabývejme se
nejprve technickým aspektem. Masový
chov zvířat Metody
chovu, transportu a zabíjení miliard
zvířat bez utrpení, které jsou ročně „zpracovány", nikdy nebude
uskutečnitelné, z jednoho důvodu, že by to bylo velmi drahé nikdo by to
nezaplatil. Zvířata nejsou průmyslové suroviny,
jako například
kuličkové tužky, boty nebo aktovky, mají cit, cítí bolest a trpí.
I
v zemědělských usedlostech, které
si říkají ekologické, biologické, jsou chovaná zvířata nakonec zabíjena.V
popředí není přání učinit zvířata šťastná, ale po zabití a zpracování
zvířete dodat lidem maso. Je
směšné, že mnozí pojídači masa tvrdí, že omámená, uspaná,
narkotizovaná zvířata mají lehkou smrt. Bylo by to něco podobného, jako
tvrzení, že následkem existence červeného kříže a různých civilních
organizací se válka stává
„humánnější". Logika
celkového kontextu
Humánní
zacházení se zvířetem, určeným pro stravu lidí odporuje skutečně logice
celkového kontextu: Proč by měla být nutná péče o fyzické a psychické zdraví
zvířete, které má být zabito? To by bylo stejně absurdní, jako snaha na
smrt odsouzenému krátce před jeho popravou podávat
drahé léky.
Pro
vegetariánskou, bezmasou stravu se vesměs uvádí dva
důvody a sice zdravotní a morální.
Zdravotní motiv pro bezmasou
stravu se jeví poněkud egoistický, zatím co uváděný motiv morální je
vysoce altruistický: Kdo ze zdravotních důvodů nejí maso, tomu jde především
o vlastní blaho, zatím co těm, kteří nejí maso z morálních důvodů jde
o blaho jiných, především o blaho zvířat a když se zastaví jejich
masakrování, přispěje to i našemu dobru. Lidé
především
l.
Kdo se nezabývá skutečnou situaci zvířat, nezná závažná fakta, ten vůbec
nemůže usuzovat, zda problémy zvířat jsou méně důležité než problémy
lidí.
2. Když se podíváme blíže na
ty, kteří upozorňují, že problémy lidí jsou důležitější než problémy
zvířat, pak můžeme konstatovat, že tento argument používají jen jako výmluvu
a omluvu za to, že nedělají nic ani pro lidí, ani pro zvířata 3. Je důležité, že jsou lidé, kteří se zabývají problémy ve
vztahu ke zvířatům a informují o tom a vysvětlují to ostatním. 4.
Dávat do popředí jen věci nejdůležitější, nevšímat si utrpení
jiných je nelidské, nemorální a nesmyslné. Pokud by tomu tak mělo být,
pak lékař by se měl věnovat jen těžce nemocným, učitel jen zanedbaným dětem
a soudy jen těžkým zločinům a následek toho by byl zánik celé kultury.
5. Nejde zde jen
o
abstraktní priority,
ale i o
setkávání se
s bezprávím a
utrpením. Bylo by to stejné, jako
kdybychom viděli raněného a řekli mu, že mu nemůžeme po
moci, protože jsou ještě důležitější věci. S
problémy ve vztahu ke zvířatům jsme denně konfrontování: Vždy, když jíme
maso, podporujeme tím nesmyslné a kruté denní masové vraždění nevinných
zvířat.
Člověk
s biologického hlediska není stvořen pro vegetariánství
Z
biologického hlediska člověk není určen k mnoha jiným věcem, například
k telefonování, nošení brýlí, čtení knih. „Biologicky" je člověk
člověkem doby kamenné. Od té doby se něco přece jen změnilo. Můžeme
telefonovat, nosit brýle, číst knihy. Ještě jsem neslyšel, aby někdo říkal:
Proč čteš knihu, to jsme přece v době kamenné nedělali?
Ostatně
je mnoho nepřirozených věcí, o kterých jsme přesvědčeni, že je musíme
dělat. Například, když dítě dostane zápal slepého střeva, jsme přesvědčeni,
že musí být operováno, aby nezemřelo, ačkoliv operace je zcela nepřirozená
věc a je k ní používáno řady zcela nepřirozených, umělých prostředků.
Celkový vývoj člověka od dob kamenné není biologický, ale psychologický.
Vše, čím se lišíme od člověka doby kamenné, od čištění zubů, až k
uznání lidských práv, nejsou následky biologického určení, ale výsledek
kulturního vývoje. Člověk potřebuje maso, aby se
dostatečně a správně vyživoval
2.
Mimo to, živení se masem přispívá ke zpustošení velkých zemědělských
ploch mnoha zemí třetího světa, které již nemohou pokrýt spotřebu
potravin svých občanů, protože obstarávají krmivo pro
zvířata
zámořských zemí. Produkce masa má katastrofální ekologické následky,
jako například: Nutnost získávat větší zemědělské výnosy použitím
nepřiměřeného množství chemických prostředků, kterými se půda
otravuje a přináší vážné negativní následky pro životní prostředí a
lidské zdraví.
3.
Chov zvířat pro výrobu masa přináší nadměrný zvířecí odpad, který
poškozuje půdu, ničí některé druhy rostlin, otravuje vodu v půdě. Mimo
to
čpavek a
jeho výpary ničí lesy. Mýcení dešťových
lesů pro získání půdy, potřebné k chovu hovězího dobytka, nese
katastrofální následky, například povodně, sucha a skleníkový efekt
. 4.
Maso způsobuje nemoci. Zatím co dříve, podle archaické-kanibalské
primitivní psychologie, se maso ztotožňovalo se silou a zdravím, dnes je
již známo, že čím méně masa se jí, tím zdravěji se žije.
Lze
vědecky prokázat, že zvířata trpí?
1. Protože zvířata se zevně
podobají člověku, můžeme usuzovat z toho, že rovněž trpí, jako lidé. 2.
Všechen rozum a všechna fakta hovoří pro to, že zvířata pociťují utrpení
stejně jako člověk.
Zvířata
se chovají v různých situacích podobně jako člověk a na utrpení reagují
stejně jako člověk.
Nervová
soustava všech obratlovců, především ptáků a savců je velmi podobná člověku.
Následkem
toho, že pociťují bolest, ať lidé nebo zvířata, se snaží vyhnout zdrojům,
které bolest způsobují. 3.
Vše hovoří pro to, že zvířata v podobných situacích netrpí méně než
lidé, ale za jistých okolnosti ještě více. Zvířatům například schází
schopnost určit konec utrpení, takže jejich celkový duchovní horizont je
bolesti zcela naplněn.
Snad trpí i rostliny, když
je trháme, abychom se jimi mohli živit. Je-li tomu tak, pak klidně zůstaňme
u masité stravy.
2. I kdyby se nějak prokázalo,
že rostliny mají schopnost vnímat bolest, pak to ještě není důvod pro
masitou stravu. I kdyby bylo možno prokázat, že rostliny trpí méně než
zvířata, pak je stále možné volit menší zlo, tedy jíst rostliny namísto
zvířat.
3.
I kdyby rostliny trpěly stejně jako zvířata, měli bychom dát přednost
vegetariánské potravě, abychom se vyhnuli zbytečně způsobenému utrpení,
protože bezmasá strava ničí desetkrát méně rostlin.
Zvířata
je možno zabíjet bezbolestně, proto pojídání zvířat není nesprávné.
2.
Metody pro chov, transport a zabíjení miliard zvířat bez utrpení a bolesti
se nikdy nemůžou uskutečnit z toho prostého důvodu, že by je nikdo nemohl
zaplatit. Idea produkce masa bez bolesti je zcela nerealizovatelná.
3.
I tak zvaný „biologický" chov zvířat nemůže zaručit chov a umírání
zvířat bez bolesti
a
utrpení a to především proto, protože primárním cílem této formy
chovu není učinit zvířata šťastná, ale opatřit lidem přírodní a zdravé
maso. „Biologický"
chov se trochu liší od „normálního" velkochovu, ne však ve vztahu k
zabíjení. Zvířata, zvyklá na přátelské zacházení jsou najednou s
barbarskou bezohlednosti a brutalitou zabíjena. Máme tedy jistotu, že zvířata,
od kterých pochází maso, trpí až do posledního dechu.
Zvířata se pojídají navzájem.
Právo silnějšího. Je tedy v pořádku, když se živíme jejich masem.
3.
Z „přirozenosti" nějaké věci nevyplývá ještě její morální
správnost, protože pak bychom se nemohli bránit proti přírodním katastrofám,
pomáhat chudým, slabým a postiženým, aspoň v tom případě, že jejich
chudoba, slabost a postižení vznikla přirozeným způsobem. Nemohli bychom
budovat školy a
pěstovat vědu. Zkrátka: Kdybychom
„přirozenost" přijali jako morální pravidlo, pak bychom nemohli konat
nic, co by člověka pozvedlo a učinilo ho člověkem.
4. Nepřijímáme „právo
silnějšího" jako morální pravidlo. Žádný civilizovaný člověk se
v morálních otázkách neodvolává na „právo silnějšího"; nikdo
neospravedlňuje svá jednání tím, že je může konat. Na ty, kteří slabším
vnucují svou vůli, nepohlížíme jako na někoho, kdo má k tomu právo, ale
jako na bezohledného barbara.
Proto
je bez významu, abych se
stal vegetariánem. l.
Tento argument je z morálního hlediska poněkud zvláštní. To vidíme hned,
když posoudíme situaci z analogického stavu věci. Každý den na světě přichází
o život tisíce lidí a tisíce lidí každý den umírají hladem. Není
tedy důležité, když ještě někoho zabijí. Neznám nikoho, kdo
by
takto argumentoval, aby ospravedlnil nějakou
vraždu.
2. Masný průmysl není jediným odvětvím, jehož činnost odsuzujeme, aniž bychom ji mohli nějak ovlivnit…Vegetariánský žít, to je rovněž jeden ze způsobu demonstrace. Signalizujeme a přiznáváme se k tomu, že pokládáme za nesprávné a nezodpovědné brát zvířatům život jen proto, aby to uspokojilo něčí chuťový zážitek. Být vegetariánem, to je jeden z mála způsobů demonstrace, slibující úspěch: Žádný člověk nemůže někoho jiného přesvědčit o nesprávnosti způsobu chování, které sám praktikuje. Mimo to, vegetariánský způsob života, na rozdíl od jiných demonstrací, při dostatečném počtu zúčastněných je současně a bezprostředně, úspěchem věci samotné: Zatím, co jiné demonstrace i při velkém rozsahu jsou jen předpokladem pro požadovanou změnu, vegetarismus je současně samotným cílem, zabránění zbytečnému utrpení a umírání zvířat. 3.
Hranice mezi osobní bezmocností a možnostmi jsou pohyblivé a měnivé.
Pomysleme jen na ochranu prostředí. Také zde jsou mechanismy a struktury,
které jednotlivec z počátku nemohl ovlivnit, ( například používání
nerecyklovatelných materiálů ze strany průmyslu ). Přesto přesvědčení
a důslední ochránci životního prostředí se chovali tak, jako by mohli
tyto mechanismy a struktury ovlivnit. A jako následek se ukázalo, že jednotlivec,
případně souhrn jedinců, mohl svým chováním s něčím pohnout!
4.
Žádné z velkých a posléze úspěšných protestních hnutí proti bezpráví,
útisku a jiným nepřístojnostem by neuspělo, kdyby jeho iniciátoři
nebyli přesvědčeni o úspěchu. Odvážné a důsledné vystoupení
jednotlivců pro ideje, které pokládali za správné, je nezbytným předpokladem
pro každou zásadní změnu a vývoj.
Všechny velké zločiny fungují jen pomoci mnoha malých stoupenců, kteří se vzdávají osobní zodpovědnosti a jejichž omluva je stále stejná: „Jak bych já mohl věc ovlivnit? Na nás jednotlivcích nezáleží."
|
|||||||||||||
|