Jako se hospodyně, která vydrhla místnost, stará, aby byly zavřené dveře, jen aby jimi nevběhl pes a neznehodnotil stopami svých tlapek vykonanou práci, tak i náboženští a filosofičtí myslitelé dbali na to, aby jim v etice nepobíhala žádná zvířata. Je to, jako by filosof Descartes svým míněním, že zvířata nemají duši a jsou jen stroji a bolest pociťují jen zdánlivě, byl novodobou filosofii očaroval. Opominula zabývat se potřebnýmzpůsobem chování člověka ke tvorům. Albert Schweitzer
Tak to bylo i s filozofy období, které předcházelo vydání knihy Osvobození zvířat. Nenapadali žádné předsudky o našich vztazích s ostatními druhy. Lze říct, že většina filozofů, kteří se povrchně zabývali právy zvířat v šedesátých a sedmdesátých letech, podléhala nezpochybňovaným předpokladům a jejich prohlášení utvrzovala čtenáře v jejich zvycích druhové nadřazenosti. V tu dobu byly diskuse o rovnoprávnosti a právech v morální a politické filozofii takřka vždy formulovány jako problémy rovnoprávnosti a lidských práv. Proto se tématem rovnoprávnosti zvířat filozofové nebo jejich studenti nikdy nezabývali jako samostatným problémem - už to je náznak selhání filozofie ve zkoumání uznávaných přesvědčení. Ale filozofové zjistili, že je obtížné zabývat se tématem rovnoprávnosti lidí, aniž by vznikaly otázky o postavení zvířat. Důvod souvisí se způsobem, jakým se principy rovnoprávnosti musí interpretovat a bránit, jestli se mají vůbec uhájit. Pro filozofy padesátých a šedesátých let ležel problém v interpretaci myšlenky, že všichni lidé jsou si rovni, tak, aby nevyzněla falešně. Lidé si ve většině ohledů rovni nejsou; a hledáme-li některou charakteristiku, kterou mají všichni, musí to být nejmenší možný společný jmenovatel, a to na tak nízké úrovni, aby ho měl každý člověk. Chyták je v tom, že žádnou z těchto charakteristik nebudou mít pouze lidé. Například všichni lidé, ale nejenom oni, jsou schopni cítit bolest; a zatímco pouze lidé dokáží řešit složité matematické úkony, nedokáží to všichni. Ukazuje se tedy, že v jediném smyslu, ve kterém můžeme opravdu pravdivě prohlásit, že jsou si všichni lidé rovni, jsou si „rovni" i někteří příslušníci ostatních živočišných druhů - to znamená rovni s některými lidmi. Jestliže se na druhé straně rozhodneme, že tyto charakteristiky nemají v otázce rovnosti žádný význam a že rovnost musí být založena na morálním principu rovných zájmů spíše než na přítomnosti nějaké charakteristiky, pak je ještě mnohem obtížnější najít nějaký základ pro vyloučení zvířat ze sféry rovnosti. Výsledkem není to, co chtěli egalitářští filozofové tohoto období původně tvrdit. Místo přijetí tvrzení, ke kterému jejich vlastní myšlení dospělo, se pokoušeli usmířit svá přesvědčení o rovnosti lidí a nerovnosti zvířat argumenty, které jsou bud' scestné, nebo krátkozraké. Například jedním filozofem vymykajícím se v diskusi o rovnosti té doby byl Richard Wasserstrom, tenkrát profesor filozofie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles. Ve svém článku „Práva, lidská práva a rasová diskriminace" definoval „lidská práva" jako práva, která lidé mají a zvířata nemají. Potom tvrdil, že existují lidská práva na blahobyt a svobodu. Na obranu lidského práva na blahobyt Wasserstrom řekl, že odepřít někomu úlevu od akutní fyzické bolesti neumožňuje člověku, aby žil plný a uspokojivý život. Pokračoval: „V pravém slova smyslu užívání těchto prostředků odlišuje lidi od ostatních živočichů."
Problém
nastane, když chceme zjistit, k čemu odkazuje výraz „těchto prostředků",
jediným příkladem je úleva od akutní fyzické bolesti - což ocení zvířata
stejně jako lidé. Jestliže má tedy člověk právo na úlevu od akutní
fyzické bolesti, nešlo by o specificky lidské právo, za které ho označil
Wasserstrom. Zvířata
by
ho měla
také.
Myšlenka příznačné lidské důstojnosti a hodnoty má dlouhou historii. Ve dvacátém století, až do sedmdesátých let, filozofové uvolňovali klasická metafyzická a náboženská pouta této myšlenky a volně ji vyvolávali, aniž by cítili potřebu ji nějak ospravedlnit. Proč bychom si neměli připisovat „pravou důstojnost" a „pravou hodnotu"? Proč bychom nemohli tvrdit, že jsme jediné bytosti ve vesmíru, které pravou hodnotu mají? Ostatní lidé pravděpodobně chválu, kterou jim udělujeme, neodmítnou, a ti, kterým tuto poctu odepíráme, si nejspíš stěžovat nebudou. Skutečně, pokud přemýšlíme jenom o lidech, mluvit o důstojnosti všech může být velice liberální a progresivní. Implicitně tak zavrhujeme otroctví, rasismus a jiné popírání lidských práv. Připouštíme, že my sami jsme v základním smyslu na stejné úrovni jako nejchudší, nejnevzdělanější příslušníci našeho druhu. Ale pouze tehdy, když lidi považujeme za malou podskupinu všech bytostí, které obývají naši planetu, si můžeme uvědomit, že vyzdvižením našeho druhu ponižujeme relativní status všech ostatních druhů. Pravdou je, že se toto odvolávání na důstojnost lidí jeví jako řešení problémů egalitářských filozofů jedině tehdy, když není napadnuto. Jakmile se zeptáme, jak je možné, že všichni lidé - včetně dětí, intelektuálně zaostalých, kriminálních psychopatů, Hitlera, Stalina a ostatních - mají nějakou důstojnost a hodnotu, které nikdy nedosáhne žádný slon, prase nebo šimpanz, uvidíme, že odpověď na tuto otázku je stejně složitá jako na náš původní požadavek nějakého důležitého faktu, který by vysvětlil nerovnost zvířat a lidí. Ve skutečnosti jsou tyto dvě otázky otázkou jedinou: mluvení o důstojnosti nebo morální hodnotě nepomáhá, protože každá uspokojivá obrana tvrzení, že všichni a pouze lidé mají skutečnou důstojnost a hodnotu, by musela odkazovat k některé významné schopnosti nebo charakteristice, kterou mají pouze oni a na jejímž základě získali svou jedinečnou důstojnost a hodnotu. Uvedení myšlenky důstojnosti a hodnoty jako náhrady za jiné důvody pro odlišení lidí a zvířat nestačí. Vybrané fráze jsou poslední možností lidí, kterým došly argumenty. V případě, že si někdo myslí, že Ize nalézt charakteristiku, která odliší lidi od ostatních živočišných druhů, zamysleme se znovu nad skutečností, že existují lidé, kteří žijí zcela evidentně pod úrovní vědomí, sebeuvědomění, inteligence a citlivosti mnoha zvířat. Myslím tím lidi s těžkým a nenapravitelným poškozením mozku a malé děti; abych se vyhnul potenciálním komplikacím s uvedením dětí, budu se zabývat pouze trvale a těžce retardovanými lidmi. Filozofové, kteří se rozhodli nalézt charakteristiku, která by odlišila lidi od ostatních živočichů, se zřídka vydávali směrem, který by oddělil tyto skupiny lidí a přiřadil je ke zvířatům. Je snadné to pochopit; tato linie by bez přehodnocení postoje ke zvířatům znamenala, že máme právo provádět bolestivé experimenty z triviálním zaměřením na retardovaných lidech; podobně by to znamenalo, že máme právo chovat a zabíjet je na jídlo.
Co
jiného
by
filozofové
mohli udělat? Kdyby se upřímně zabývali problémem, že existují i lidé,
jež nemají morální vlastnosti, které by neměla také zvířata, nebylo by
možné udržet předpoklad rovnosti lidí bez návrhu na radikální revizi
statusu zvířat. V zoufalém pokusu o udržení běžně přijímaného názoru
se dokonce argumentovalo tím, že bychom se ke zvířatům měli chovat podle
toho, co je „normální pro jejich druh", spíše než podle jejich daných
vlastností. Jak nehorázné je toto tvrzení uvidíme, když si představíme,
že v budoucnu budou nalezeny důkazy o tom, že i při absenci kulturního
podmiňování je normální, aby místo zaměstnání zůstávalo doma a pečovalo
o děti více žen než mužů. Toto zjištění by samozřejmě bylo dokonale
kompatibilní s prokázaným faktem, že existují ženy, které se méně hodí
na pečování o děti a více na zaměstnání než někteří muži. Tvrdil by
potom některý filozof, že s těmito výjimečnými ženami by se mělo zacházet
podle toho, co je „normální pro jejich pohlaví" - a proto by třeba
nebyly přijaty na lékařskou fakultu - spíše než podle jejich daných
typických vlastností?
To
si nemyslím.
Pro mě je obtížné v tomto argumentu vidět něco jiného než obranu
preference zájmů příslušníků vlastního druhu.
Za posledních patnáct let hrála akademická filozofie významnou roli v rozvoji a podpoře Hnutí za osvobození zvířat. Obrovskou aktivitu můžeme spatřit při letmém nahlédnutí do nedávné bibliografie knih a článků o právech zvířat a o příbuzných otázkách, kterou sestavil Charles Magel. Od starověku do počátku sedmdesátých let dvacátého století Magel našel pouze 95 děl, která stála za zmínku, a z těch napsali pouze dvě nebo tři profesionální filozofové. Během dalších osmnácti let ale Magel objevil 240 děl s tematikou práv zvířat, z nichž mnohé napsali filozofové vyučující na univerzitách. Navíc jsou publikované práce jenom součástí celého příběhu; na katedrách filozofie po celých Spojených státech, Austrálii, Británii, Kanadě a v mnoha jiných zemích přednáší filozofové svým studentům o morálním postavení zvířat. Mnozí z nich také aktivně pracují na změnách spolu s organizacemi za práva zvířat, ať už na škole nebo mimo ni.
Dramatičtější změnu podstaty ukázal kanadský filozof Michael Allen Fox. V roce 1986 vydal knihu Experimenty na zvířatech a jejich odůvodnění, která slibovala, že mu zaručí prominentní místo na vědeckých konferencích jako hlavnímu filozofovi obhajujícímu průmysl testování na zvířatech. Farmaceutické společnosti a lobbystické skupiny za pokusy na zvířatech, které si myslely, že konečně mají zkroceného filozofa, kterého by mohly použít při obraně proti etické kritice, musely být zdrceny, když se Fox najednou od své knihy distancoval. Fox napsal jako reakci na velice kritickou recenzi v The Scientist dopis redaktorovi, že souhlasí s recenzentem: došel k tomu, že argumenty v jeho knize byly chybné a že není možné pokusy na zvířatech ospravedlnit na etických základech. Později Fox pokračoval ve své odvážné proměně a stal se vegetariánem.
Vzestup
Hnutí za osvobození zvířat může být mezi moderními sociálními otázkami
jedinečný v míře, do jaké bylo hnutí propojeno s vývojem problému jako
tématu diskusí v kruzích akademické
filozofie.
V úvahách o postavení zvířat prošla sama filozofie významnou
transformací: opustila pohodlný konformismus akceptovaného dogmatu a vrátila
se ke své odvěké sokratovské roli.
Podle
knihy Peter Singer: Osvobození zvířat
|